top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל

ביופיליה - איך משלבים את הטבע בעיצוב הפנים

ביו = טבע | פיליה = אהבה



פתיח...

בטח שמתם לב לא פעם להתרוממות הרוח ותחושת הרווחה כשאתם נמצאים בקרבת טבע פתוח, לעומת בילוי ממושך בין 4 קירות חשופים, לתחושה הזאת קוראים ביופיליה - הקשר הקמאי והאינטגרלי שיש לאדם עם הטבע, קשר אהבה שבסיסו אבולוציוני וביולוגי שמאפשר רגיעה, בטחון ושביעות רצון וממחזור החיים בטבע בכלל.

כיום, כ-90% מבני האדם נמצאים 90% מהזמן בתוך מבנים, אולם הצרכים הפיזיים והקוגניטיביים שלנו לא השתנו בהתאם, שהייה ארוכה במבנים, חוסר תנועה, חשיפה ארוכה למסכים ועוד, יוצרים לחץ ותחלואה, והביופיליה מציעה פתרונות הנתמכים במחקרים רבים ומוכחים בכל הנוגע לשילוב הטבע בסביבה העירונית ובכלל.

בשנת 2002 פרסמו החוקרים אולריך ופרסונס כי שהות בסביבת צמחים וטבע או אפילו מבט דרך חלון על אגם, אחו פתוח, או נוף מיוער, מסבים לנו שלווה ורוגע. וכי סביבה עם צמחים מספקת תגובה שיקומית מהירה ויעילה להתמודדות עם מצבי לחץ ומתח. אפילו צפייה בתמונות של נופי טבע גורמת ישירות לעלייה בפעילות חשמלית בחלקים במוח האחראים על התחושות של רוגע ושלווה.



סביבה עם צמחים מספקת תגובה שיקומית מהירה ויעילה להתמודדות עם מצבי לחץ ומתח
סביבה עם צמחים מספקת תגובה שיקומית מהירה ויעילה להתמודדות עם מצבי לחץ ומתח

למרות שעיצוב ביופילי לעיתים קרובות נחשב למותרות, במציאות, עיצוב ביופילי הוא צורך ושיפור בסיסי בשמירת רווחה גופנית, נפשית וחברתית של הקהילה בכללותה. המונח ביופיליה נוצר כדי לתאר את קשר המשיכה והאהבה האבולוציונית של האדם עם כלל המערכת האקולוגית סביבו, יותר ויותר מחקרים מראים שאנשים החיים ועובדים מול נוף פתוח ומשובב נפש הם אנשים מאושרים יותר ופרודוקטיביים יותר בעבודתם. חוקרים מצאו שנופים מורכבים ממראות דינמיים וטבעיים גורמים לחוויה מענגת, הרבה יותר מאשר הליכה ברחוב ללא עצים או התבוננות בקיר ריק ללא אלמנטים המזכירים טבע.


העיצוב הביופילי נשען על שלושה עקרונות:

טבע בחלל – מתייחס להכללת גורמים טבעיים בתוך החלל כמו צמחים, בעלי חיים, אלמנטים של מים כמו מפלים מלאכותיים, אקווריומים, גינות פטיו וחלונות לנופים פתוחים.

הקש מן הטבע – חומרים, צבעים וצורות גאומטריות המזכירות לנו את הטבע בחוץ, כמו מיצג, קישוטי חלל המזכירים או דומים לטבע, תמונות וציורי קיר עם אלמנטים של עצים ומים, שימוש בחומרים טבעיים,

שחזור טבע בחלל – מתייחס לחיקוי מקומות בטבע בתוך חלל סגור בנוי כמו שחזור הסוואנה האפריקאית, חוף ים, פארק, פרדס (אפשר לראות את הקונספט הזה מיושם במשרד גוגל).

העיקרון הביופילי ניתן ליישום בכל מקום וסביבה, גם במקומות ללא נוף או אפילו חלון, כל שצריך הוא לשלב אלמנטים המזכירים לנו טבע, אפילו צבע בלבד יכול לשפר את ההרגשה ולהקפיץ את תחושת הרווחה הנעימה במרחב.


שנופים מורכבים ממראות דינמיים וטבעיים גורמים לחוויה מענגת
שנופים מורכבים ממראות דינמיים וטבעיים גורמים לחוויה מענגת

נסו לחשוב באופן יצירתי מה יעשה לכם נעים לעיניים?

· עציץ קטן וירוק על השולחן?

· חבילת עפרונות ירוקים במעמד צבעוני?

· תמונת נוף נחמדה שעושה לכם נעים?

· מפל קטן בפינת המשרד?

גם אם אתם לא מצליחים לשמוע את פכפוך המים, מראה זרימת המים

לבדו יעשה את העבודה.

דרך נוספת להכניס קצת ביופיליה לתוך החלל הוא דרך 'קיר ירוק',

שהוא בעצם סוג של גינה אופקית וניתנת ליישום גם בדרכים שלא מצריכים התעסקות גדולה מידי עם אדמה והשקיה, בדרך זו תפסנו 3 ציפורים במכה אחת:

· הגברת תחושת הטבע בתוך החלל ע"י אלמנט חי וירוק.

· ניקוי האוויר בפנים החלל שמזוהם בדרך כלל פי כמה וכמה

מאשר האוויר בחוץ.

· יצירת קיר מבודד טרמית ואקוסטית.

לא משנה באיזו סביבה אתם עובדים וחיים, תמיד תדאגו לקצת

ירוק לתחושת נעימה דרך העיניים.



תמיד תדאגו לקצת  ירוק לתחושת נעימה דרך העיניים
אונ' ת"א - תמיד תדאגו לקצת ירוק לתחושת נעימה דרך העיניים

0 תגובות
bottom of page