top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל - ירוקה

הטעויות הכי גדולות שאתם עושים כשאתם ממחזרים




האם ניתן למחזר מוצרים עם שאריו מזון, ואילו מוצרים לא ניתן למחזר בכלל? אם כבר אימצתם את ההרגל להפריד אשפה ולהשליך אותה לפח בצבע הנכון, הנה עוד כמה דברים ששווה לדעת, כדי שכל ההשקעה שלכם לא תרד לטמיון והאשפה שלכם באמת תתמחזר ותזכה לחיים חדשים.


מכירים את כל סוגי פחי המחזור ויודעים בדיוק לאיזה פח הולך כל דבר?

מעולה! אבל אם חשבתם שמחזור מסתיים בזה שתזרקו את האריזה לפח הנכון? תנו לי לחדש לכם - זה קצת יותר מורכב מזה, ולמעשה אנחנו הצרכנים ממלאים תפקיד קריטי הרבה יותר ממה שאתה מעלים על דעתכם.


אופן השימוש במוצרים שלנו והצורה בה נזרוק אותם, קובעת את ערכם ואיכותם לאחר השימוש ואת יכולת המחזור שלהם,

נשאר לכם מעט רוטב פיצה על קופסת הקטון או גבינה בתוך קופסת הקוטג'? עכשיו הן לא ניתנות למחור, לא ניתן למחזר חומר פלסטי עם שאריות מזון בתוכו ועל מנת להפוך את הפלסטיק לסחורה ממוחזרת, הוא חייב להגיע למפעל נקי, ללא שאריות מזון ובאיכות "הגונה",


חלק ממפעלי המיחזור ברחבי העולם לוקחים את הסחורה ושוטפים אותה מספר פעמים לפני שהם עוברים לתהליך המחזור, אבל מה קורה עם פלסטיקים שמגיעים לאתר הפסולת עם שאריות מזון? לרוב לפלסטיק "מלוכלך" אין שום סיכוי להגיע למפעל המחזור ובשלב המיון הוא יזרק לפח האשפה "הרגיל" מבלי להתמחזר, ופשוט נטמן באדמה או מגיע למשרפות.





אז מה עושים כדי לוודא שהאריזות שלנו אכן מתמחזרות?

לפני שזורקים אריזות לפח הכתום חשוב לשטוף אותן היטב ולוודא שאין בהן שאריות מזון, מיכלים שלא ניתנים לניקוי אין להשליך לפח המחזור ועדיף פשוט להשליך לפח הירוק, כדי שלא ימנעו משאר הפסולת הנקייה להגיע למחזור,


מוצרים שלא ניתן למחזור

חוץ מאריזות עם שאריות מזון, ישנם מוצרים נוספים שכלל לא ניתן למחזר ולכן עדיף מראש לא לצרוך אותם, ואם כבר צרכתם, תאלצו לזרוק לפח ולשלוח אותם להטמנה, לרוב הסיבה לכך היא שהם מעורבבים מכמה סוגים שונים של תרכובות פלסטיק שונות ובלתי ניתנות להפרדה.


הינה כמה מוצרים שלא ניתן למחזר:

1 פתקיות נדבקות

לא ניתנות למחזור ברוב המקרים, מכיוון שלא תמיד ניתן להסיר את פס הדבר במהלך תהליך המיחזור שלהם, ולכן מרכזים רבים מסרבים לקבל אותן והן נשלחות להטמנה, יותר מ 50 מיליארד פתקיות נדבקות נמכרות בכל שנה, 50 מיליארד פתקיות שלא ניתנות למחזור ונשלכות ישר להטמנה.

2. קשיות הנייר

ניתן למחזר אך העובי שלהן מקשה על העיבוד שלהן, הן כמעט אף פעם לא ממוחזרות מכיוון שיש צורך לאסוף אותן בכמויות גדולות לפני שיוכלו למזר אותן.

3. כוסות נייר לשתיה חמה

הרגשתם טוב ששתיתם את השתיה שלכם מכוס מנייר? הרשו לי לנפץ את הבועה, בעוד החלק החיצוני עשוי נייר, בתוך הכוס יש שכבה דקה של פלסטיק שמונעת מהנוזל לחלחל ולהגיע לנייר, בגלל שלמעשה הכוס עשויה משני חומרים שונים, לא ניתן למחזר את הכוס מבלי להפריד את החומר, דבר שלא ניתן לעשות ביד ודרש מכונה,

4. קופסאות הפיצה

לא ניתן למחזר קופסאות מלוכלכות מכיוון שלא ניתן להפריד את השומן שנדבק לסיבי הקרטון, במידה ויש שומן או שאריות מזון שמלכלכים או נדבקים לקרטון כל מה שנשאר לעשות זה לזרוק אותו לפח הרגיל,

אז מה כן ממחזרים?

ברחבי הארץ תוכלו למצוא מיכלי איסוף למחזור נייר, זכוכית, בקבוקי פלסטיק, ואפילו מוצרי אלקטרוניקה, וכמובן פחים כתומים למחזור אריזות, בישראל מוחל חוק האריזות, שמטיל את האחריות על הטיפול באריזות השונות על הייצרנים והיבואנים, והמטרה שלו היא לצמצם את כמות הפסולת שמגיעה להטמנה, בפשטות - כשאנחנו זורקים פסולת לפח הירוק, עלויות הטיפול הן של העירייה - כלומר על חשבון כספי הארנונה שהתושבים משלמים, ואילו כשנחנו זורקים אריזות ממותגות לפח הכתום, הן מגיעות למרכזי המיון ומי שנושא בנטל וצריך לשלם על הטיפול בהן הם היצרנים והחברות, לכן, כשאנחנו זורקים אריזות למחזור ולא לפח אנחנו בעצם דואגים שמי שישא באחריות לפסולת שייצר הן החברות עצמן.











0 תגובות
bottom of page