top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל - ירוקה

הפסיכולוגיה של הצבעים

צבע הוא הכינוי הניתן לתפיסת הראייה של האדם של מספר תדירויות או אורכי גל של אור. תחושת הצבע נוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמגיע מהם אור אל העין, בהתאם לספקטרום של האור וליכולת ראיית הצבעים של הצופה. בלשון הדיבור תכונת הצבע משויכת לעצמים בלבד, אף על פי שהיא תלויה בגורמים נוספים.

תכונה של אובייקט הנקבעת על ידי האור המוחזר ממנו, ומתאפיינת במידת הבהירות, הגוון והשונות שלו מלבן ואפור. צבעים לדוגמה: כחול, אדום, ירוק, לבן וכד'

צבע הוא מה שנראה לעין, חוויה ויזואלית סובייקטיבית כשאנחנו מביטים בסביבה המקיפה אותנו ורואים אותה בצבע. הצבעים והגוונים השונים מקלים על הזיהוי והחלוקה של האלמנטים המקיפים אותנו. צבע מיידע ומרגש אותנו, הוא יעזור בהחלטה לאן נלך או נשב, הוא עוזר לנו לבטא את רגשותינו ואישיותנו. מבלי שתאמר מילה הצבעים בהם אנחנו בוחרים יכולים להביע רבות על אישיותנו והסגנון שלנו. לצבע הקשרים רבים - תרבותיים, פרקטיים ומסחריים.


ואני מוצאת את עצמי לאחרונה מייעצת בעיקר בנושאי צבעים וגוונים לחללים בגדלים שונים ואיך הם יכולים להשפיע על הנראות ועל תחושת גודל המרחב שזה דבר חשוב, אבל, יש נושא נוסף לא פחות חשוב שרוב האנשים לא לוקחים בחשבון והוא איך גווני הצבע השונים יכולים להשפיע ביום יום ובכלל, כמובן גם הפוך, כשמצב הרוח משפיע על הבחירות שאנחנו עושים,

כידוע לצבעים יש השפעה לא מבוטלת על האנרגיות שלנו שלרוב מושפעים באופן ישיר או עקיף על כל ההתנהלות היום יומית, החל ממה אנחנו לובשים, אוכלים וכמובן הצבעים שיש סביבנו בבית, במשרד ואפילו בחוץ,

בואו ניקח לדוגמא את הגוון האדום: האדום הוא צבע ממריץ, יצרי, מעורר ותשוקתי - כן, גם לאוכל, את הצבע האדום תראו בעיקר במסעדות לאוכל מהיר, כי מצד אחד הוא מעורר תיאבון ומצד שני, יגרום לכם לא להתעקב יותר מידי אחרי סיום הארוחה, את האדום אפשר לראות גם בבתי מלון-קזינו, שמעודדות פחות שינה ויותר הימורים, ויופיע באופן מאוד מינורי בכל הקשור למגורים,



תורת הצבעים - רגש ומיתוג ע"פ צבעים


אדום - מתקשר לזיהוי סכנה, מזון, מיניות, דינמיות, תשומת לב מיידית, תשוקה, אגרסיביות, מעורר, אנרגטי. ויצרי,

מושך תשומת לב ומניע לפעולה,

האדום ביהדות מקושר למידת גבורה ודין צדק, כמו גם לאבן האודם אחת מאבני החושן של הכהן הגדול. זו הייתה האבן הראשונה בטור הראשון ומשוייכת לשבט ראובן.

עסקים שבדרך כלל ישתמשו בצבע האדום יהיו: מסעדות בעיקר לאוכל מהיר, חברות צעירות כמו הייטק, סטארטאפ, מחשבים, מרכזי בילויים, תיאטרון ובתי קזינו.



כתום - מסמל בריאות, שאפתנות, חיוניות, תיאבון, טעם, חושניות, אופטימיות, ילדותיות, playfulness,

הצבע הכתום נועד גם לשלטי הכוונה וסימון באזורי עבודה.

הכתום ביהדות מקושר לספירת יסוד,

עסקים ממותגים בכתום בדרך כלל יהיו: כוחות חילוץ והצלה ומקומות הומי אדם כמו - מסעדנות, בתי קולנוע וקניונים,



צהוב - שאפתנות, קלילות, פתיחות, עליזות, יצירתיות, שמחה, חברתיות, אופטימיות.

צבע בוהק מייצג את אור השמש,

ומתאים לקבלת החלטות ולעבודה אינטלקטואלית. מביא את האינטליגנציה, אמונה, חוכמה, בהירות וטוב לב.

מומלץ לעשות שימוש בצבע זה בכדי לעודד שחרור של רגשות שלילים באופון מבוקר, לדומגא שימוש באלמנטים צהובים בטיפולים פסיכולוגים בכדי לעודד שיחה על נושא שקשה לדבר עליו. כך יכול להיות קל יותר לעזור להתנתק ממחשבות ורגשות שלילים ואובססביים.

צהוב בוצי מסמל בוגדנות, חוסר נאמנות, קשירת קשר, הפרת אמונים מעוררת חשדנות.

בצורתו כזהב מייצג קיסרויות ומלכותיות.

ביהדות הצבע הצהוב יוחס לספירת תפארת,

עסקים שיכולים להיות ממותגים בצבע הצהוב יהיו בתחומי: אומנות, פילוסופיה, משחק, מחשבים, רפואה אלטרנטיבית, שף.



סגול - מעורר את האינטואיציה, אידיאליזם, מסירות משרה שלווה ויושר.

לסגול יש מוניטין שנוי במחלוקת: יש הרואים אותו כקסום ומסתורי ויש הרואים בו צבע מכביד ומדכא,

כמו גם בעלי מחשבה חדשנית ומונעת על ידי אינטואיציה וחזון, אוהבי הסגול מרגישים מחוברים חזק לארציות ולמציאות הפיזית בדיוק כמו לאינטואיציה ולרגש, רוצים להיות מפורסמים ופועם בהם רצון עז לעשות משהו חשוב בחייהם. 

הסגול מייצג גם מצב של מודעות רוחנית מלאה, איזון וחוכמה.

עסקים שניתן לראות ממותגים בצבע הסגול יהיו: מרכזים רוחניים, דתיים וטיפוליים. הסגולים פופולארים מאוד גם במכוני יופי, טיפולי ספא, חדר כושר וספורט.



כחול - מתקשר בעיקר לצבע השמים ומים, מה שמעניק לו איכות של אחד מיסודות העולם. לכחול נקשרים שמות תואר רבים כמו כחול שמיים, כחול צי, כחול מלכותי ועוד. כחול הוא צבע השלום, המבטא אמון, רוגע וביטחון, מתקשר עם סגולות רוחניות, מעודד שביעות רצון השראה, אמונה, נאמנות, יציבות, טקסיות וסבלנות, צדק ואמת, אינטלקט, צניעות ורוחב לב. משדר רעננות, יוצר תחושת אווריריות ומרחב, משרה תחושת שלווה ורוגע, חיוביות ואופטימיות.

צבע כחול מצנן את הגוף ויש בו איכויות של חיטוי בריאותי.

עסקים שאפשר לראות אותם משתמשים בגווני הכחול יהיו שייכים לתחומים שרוצים לשדר אמינות, סולידיות, בריאות כמו משרדים ממשלתיים, עורכי דין, אדריכלים וחברות בנייה. קליניקות וחדרי טיפולים. מתאים מאוד לחדרי שינה,




ירוק - מסמל התחדשות, צמיחה, רעננות, מרגיע ומעודד. מבטא תקווה ושמחה, אנרגית תנועה וטבע,

הצבע הירוק נהדר לעורר רגשות חיובים, כמו אהבה, חמלה, שמחה ואמפתיה. אך הוא גם סמל הקנאה (ירוקת העין) והרעל (גוון ירוק רעל).

הירוק הוא צבע מאוזן ומאפשר מנוחה לעין, צבע הרמוני ומרגיע, לבוש בצבע ירוק משרד אכפתיות במיוחד עם העלייה במודעות לאיכות הסביבה,

בתחום העיסקי נוכל לראות שימוש בצבע הירוק בעיקר לתחומי הבריאות והכסף למשל מיתוג משרד רואה חשבון ומיתוג מרפאה וחדרי טיפולים, ספא, קוסמטיקה טבעית, תזונה טבעית וכו’. או בעולם הטכנולוגי לטכנולוגיות המתעסקות באיכות אוויר,סביבה, מיחזור ואפילו טכנולוגיות SELF HELP או מה שנקרא בעגת הסטארטאפים – Neurotherapy apps.





וורוד - נגזרת משם הפרח ורד. זהו צבע מרגיע. מסמל רוך, מתקשר לזוגיות ונתינה, מתיקות, מזכיר תינוקות וילדים, תמימות ועדינות. לרוב הוא בהקשר נשי.

הצבע הוורוד נוצר מהשילוב של הצבע האדום והלבן. זהו צבע היצירתיות בכל גדולתה ועצמתה,אהבה, נתינה, שפע. צבע של קבלה - לדעת לקבל, צבע המזמין זוגיות ואהבה.

צבע מרגיע, מפחית ומחליש תוקפנות מבטא רגישות יתר, פגיעות ותחושת בדידות. ומכיוון שהוא מורכב מהשילוב של שני הצבעים אדום ולבן, לכן, משמעות הצבע הוורוד מושפעת מהצבעים ומשמעותם של שני אלה. לפי כך, אנו לומדים כי הצבע הוורוד מאזן ומגשר בין היצרים והצרכים האינסטינקטיבים ביותר (אדום) לבין הצורך הרוחני התפתחותי הגבוה של כל אחד מאיתנו (לבן). כך שמצד אחד בחיבורו לצבע האדום עוזר לנו להתחבר לצרכים הבסיסיים ביותר שלנו, להיות מחוברים לקרקע וקשובים לעצמנו מבחינה פיזית ומצד שני הלבן ממתן את הדחף שלנו ממשהו חייתי אינסטינקטיבי ולמשהו מודע. אך לא רק, השילוב שלו עם הצבע הלבן גורם לנו להיות יותר קשובים גם ליצרים התפתחותיים הקשורים בנפש.

הצבע של הצ’אקרות הלב, הוא צבע המלמד על אהבה בלתי מותנית וביטול האגו, צבע המעודד אופטימיות ופינוק.

על פי תורת הצבעים ומשמעותם, הצבע הוורוד, הינו צבע המתאים לשימוש כאשר רוצים לפתוח את הלב לעולם. הצבע יעזור לכם לעודד את החיבור שלכם דרך רגשות של חמלה ואהבה לזולת. לכן, זה הוא צבע נהדר גם למי שמבקש לפתוח את ליבו לזוגיות חדשה.

על פי תורת הפנג שואי הצבע האדום שבתוכו ממריץ ולכן הוא נחשב לצבע חם ולכן לא ממולץ לעשות שימוש בצבע זה בחדרי שינה.

נוכל לראות חברות ועסקים הממותגים בצבע וורוד: למוצרים אופנתיים עבור נשים או בנות אך לא למוצרים יוקרתיים.



שחור - צבע מסתורי שמזוהה בדרך כלל עם הלא ידוע או השלילי. מסמל סמכות, כוח, מסתורין, תחכום, עוצמה, תעוזה ואלגנטיות, ויכול לעורר רגשות חזקים, כמו כן הוא מסמל ידע פנימי, אלגנטיות, אי ודאות, ריק (void), התמסרות.

השחור הוא צבע רשמי, אלגנטי ויוקרתי, סמכותי וחזק, משפיע על הנפש והגוף ועוזר ליצור תחושה בולטת, חיזוק ביטחון עצמי, הגדלת התחושה של פוטנציאל ואפשרות, או לייצר תחושות של ריקנות, קדרות, או עצב.

הצבע השחור הוא גם צבע של מחאה מייצג צמצום וספיגה היות והוא סופח הכול לתוכו והוא בעצם - חוסר צבע,

השחור בדרך כלל מופיע בעיצוב פנים במינון קטן. שילוב הצבע השחור עם צבעים אחרים מחדד את הצבעוניות שלהם, מוסיף להם נופך דרמטי ותוחם אותם בתוך מסגרת מוגדרת.

עסקים שיבחרו בצבע השחור למיתוג בדרך כלל יהיו משרדי עו"ד, מועדונים מחוץ למיינסטרים ומסחר כשהנושא המרכזי יהיה גברי,




לבן - הצבע הלבן מסמל בתרבות המערבית טוהר, תום, שלווה ראשוניות והצלחה. משרה אנרגיות של ניקיון רעננות, התחדשות, בתולין, התחלות חדשות וחגיגיות. בהיותו אי-צבע מומלץ לא להגזים בו ולשלבו עם צבעים נוספים. ילדים קטנים נוטים לעודף מרץ מטבעם ובהיות הלבן צבע (יאנג) עודף ממנו עלול לגרום לחוסר מנוחה,

הלבן משרה אווירה של רוגע פשטות ושלמות מוחלטת. אדם לובש לבן נותן הרגשה של סמכות רוחנית, צניעות וניקיון הנפש.

ביהדות הצבע הלבן הוא צבע של יום קדוש כמו יום כיפור.

מומלץ תמיד לשלבו עם גוונים נוספים ולא להשתמש בו בהגזמה. מתאים לאזורי מערב, צפון מערב וצפון.

הצבע הלבן ישמש למיתוג חברות העוסקות בתינוקות ובריאות.


אפור - מייצג איפוק, אינו אהוד בתורת הפאנג שואי משום שהוא מאט וממתן ועלול לגרום פחד ודיכאון. עם זאת ניתן לשימוש במקומות הדורשים "ריכוך" אנרגיות או במקומות בהם חשובים המיתון והאיפוק. יהיה רלוונטי בצרכים הדורשים הצבת גבולות, חשיבה מנטלית, ריכוז, דיוק ותיאום.
















0 תגובות
bottom of page