top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל - ירוקה

מה זה חומרים מתחדשים בעיצוב ותכנון האקולוגי?



ישנם כמה מושגי יסוד בעולם האקולוגי ואחד מהם הוא 'חומרים מתחדשים',

אבל מה זה בדיוק חומרים מתחדשים? ואיך הם יכולים לתרום ולשמור על הסביבה הקרובה והרחוקה שלנו?

והפעם אני הולכת לדבר על הפן הפרקטי של חיי היום יום, ריהוט, תאורה, כלי בית, אביזרי נוי ועוד.

אז מה זה בעצם חומרים מתחדשים?

חומרים מתחדשים הם חומרים שמיוצרים ממקורות טבעיים שקצב גדילתם מהיר יחסית לאחרים, אינם מזיקים לסביבה וחוסכים לנו את הצורך בשימוש במשאבי טבע חיוניים רגישים יותר, כמו, עצים מוגנים לדוגמא, שקצב גדילתם איטית ושימוש מוגבר בהם מעמיד אותם בסכנת הכחדה, ובהמשך גם סכנה קיומית לכל השרשרת האקולוגית הקיומית גם לאדם ולא רק לסביבה, שכן מחסור בעצים בטבע אומר פגיעה ישירה ומשמעותית ביכולת האדמה לספוח עודפי גשמים והגברת זיהום האוויר.



אז איך יודעים להבדיל בין חומר מתחדש לבין כזה שלא?

התעשיה עושה שימוש בהמון חומרי גלם לייצור מוצרי צריכה, חלקם מהטבע ומחלקם חומרים מלאכותיים,

הינה כמה חומרים המוגדרים כחומרים מתחדשים:

קש - הקש מהווה בערך חצי מהתוצר הלוואי החקלאי הסופי לאחר הקציר כגון חיטה, שעורה ותירס,

לקש שימושים רבים גם בתעשיית הרהיטים ועיצוב הבית לצורך ייצור רהיטים ומוצרי נוי שונים, וגם בעולם הבנייה - כמבודד טרמי בקירות חיצוניים - בעיקר בתחום הבניה הירוקה,

רטאן - בדרך כלל נהוג לאגד יחד את הקש והרטאן כמוצר אחד, אבל אלה הם שני מוצרים דומים אבל שונים,

צמחי הרטאן דומים יותר לדקלים טיפוסיים דמויי גפן, הם דומים באופן שטחי לעצי הבמבוק אך שלא כמו הבמבוק, גבעוליהם מוצקים ומרבית הזנים זקוקים לתמיכה מבנית ואינם יכולים לעמוד בכוחות עצמם.

במבוק / חזרן - הוא שם כולל לתת-משפחה של צמחים ירוקי-עד רב-שנתיים במשפחת הדגניים,

ישנם כ-1,400 מינים שונים של חזרן. החזרן נפוץ בסוגי אקלים שונים, מהרים קרים ועד אזורים טרופיים חמים, גובה וגודל גזעי הבמבוק משתנה בין המינים השונים ונע בין סנטימטרים ספורים ועד ל-40 מטר,

הבמבוק שייך למשפחת העשביים, למעשה נחשב לעוד סוג של עשב ואחד מהצמחים מהירי הגדילה שבעולם, קיימים מקרים מתועדים של צמיחה של מטר שלם ביממה ויש טענה שבמינים מסוימים ניתן לראות בעין את גדילת הצמח, קני הבמבוק חזקים מאוד, ומשמשים לבניית בתים (באקלים טרופי), גדרות, גשרים, פיגומים, ריהוט, צעצועים ועוד,

הערה: הבמבוק אמנם נחשב לחומר גלם טבעי ואקולוגי, איך בגלל צורתו המעוגלת ובכדי להתאים אותו למוצר הסופי, לרוב יתווספו לבמבוק כמויות גדולות של דבקים, מה שבסוף הופך אותו למוצר פחות ידידותי לאנשים הרגישים לריחות וחומרים פולימרים מהסוג הזה, משהו שכדאי לקחת בחשבון.



עצים - מהווים חומר גלם חשוב ומרכזי גם עבור מגוון מטרות תעשייתיות, ואחת העיקריות שבהן היא תעשיית הבניין ועיצוב הפנים. עצים לתעשייה בענף הבניין משמשים ליעדים שונים, החל מחומר גלם לבניית יסודות הבית והמבנה עצמו דרך מגוון מטרות נוספות כגון מדרגות עץ, פרגולות, גדרות, חיפויי קירות חיצוניים ופנימיים, פרקטים, דקים. רהיטים, כלי בית ועוד.

העצים הם גם הגורם הקריטי ביותר במערכת האקולוגית שלנו, ומלבד יופיים והתוספת האסתטית שהם נותנים לסביבה, יש להם כמה תפקידים חשובים מאוד: עצים ובכלל צמחים הם אחד האמצעים הטובים ביותר לסילוק גזי חממה מיותרים. בתהליך הפוטוסינתיזה, שבו הם מייצרים מזון, הם סופחים פחמן דו חמצני ופולטים חמצן, בנוסף הם מסננים את האוויר מתרחיפים המכילים מתכות רעילות ככספית, ליתיום ועופרת, קולטים אבק, מפחיתים את עוצמת הרעש בסביבה, מייצבים את הקרקע ומונעים את הסחף ומספקים צל (עניין חשוב במיוחד בארץ חמה כמו ישראל), ומשמשים מקור הגנה ומזון לבעלי חיים בסביבתנו.

עץ בוגר אחד מנקה, מסנן ומטהר כמויות גדולות מאוד של אוויר מזוהם, סופג קילוגרמים רבים של אבק, ובמהלך כל חייו קולט עשרות טונות של פחמן דו חמצני ומייצר מאות קילוגרמים של חמצן.

אבל, האם מותר לכרות כל עץ ובלי הגבלה?

והתשובה לשני השאלות האלה היא 'לא'!

יש זני עצים מסויימים שהם זנים מוגנים, בתוכם זני עץ האיפאה שהישראלים כל כך אוהבים,

בהתחשב בביקוש ובפופולריות של עץ זה, אין זה מפתיע לגלות כי לעיתים קרובות העץ נכרת באופן לא חוקי (כמו שקורה עם עצי יערות גשם אחרים). מעבר לכך, מחירו של עץ זה גבוה, בזכות אותו ביקוש, ולכן אנשי מקצוע מקומיים כורתים יותר ממה שהחוק מתיר. בשל השימוש הנרחב בעץ זה, הוא נמצא בסכנת הכחדה, כך שאם ימשיכו להשתמש בו ללא פיקוח, בסוף הוא יכחד מן העולם. זהו אחד הגורמים העיקריים שגורמים לאנשים מעורבים סביבתית לסרב להשתמש באיפאה.

והתשובה לשאלה השניה - מכיוון שלעצים וליערות חשיבות עליונה למערכת האקולוגית שלנו יש הגבלה לכמויות ולמיקום כריתת עצים לצורך התעשייה, ע"י תקן 'יערות מנוהלים' - יערות שיש עליהם פיקוח לכמויות העצים הנכרתים ושתילת עצים חדשים במקום אלה שנכרתים.

לכן, חפשו את תוויות - FSC / PEFC / FPC ע"ג מוצרי העץ והנייר.​




אם גם אתם רוצים מרחב פנים ידידותי ואקולוגי לבית שלכם, אפשר לשלוח לי הודעה

או לווצאפ בתחתית העמוד

ואחזור אליכם בהקדם האפשרי.



0 תגובות
bottom of page