top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל

צביעת טקסטיל טבעי VS מלאכותי

לא מה שחשבתם...

בגדים צבועים
בגדים צבועים

צביעת טקסטיל טבעי - מה זה ?

חורף, גשם וקר, בעונה הזאת רובנו מעדיפים להתכרבל מתחת לפוך, על הספה עם כוס תה חם, או לברי המזל בינינו – על שטיח צמרי עמוק ונעים מול האח המבוארת. אבל האם יצא לכם לחשוב לרגע ממה עשויים כל טקסטורות הבד האלה? או יותר נכון – מאילו סוגי צבעים הם מיוצרים וצבועים? אילו חומרים מעורבים בהם? ולמה לחלקם אנחנו מגיבים ברגישות יותר מאשר לאחרים?

והתשובה לשאלות הללו היא, שטבעי, לא בהכרח תמיד יותר טוב או יותר בריא לעומת חומר סינתטי, לחלקנו לפחות. עיצוב פנים אקולוגי מתייחס גם לנושאים הללו.

במשך אלפי שנים הטבע סיפק את חומרי הצביעה – לשטיחים, ללבוש, לציורים. באופן כללי צבעים שמקורם במינרלים אנאורגניים שימשו לציור על חומרים שאינם אורגניים, וצמחים או בע"ח (כמו חלזונות ימיים וכנימות שהיו המקור לצביעת התכלת, הארגמן והשני.

הצביעה בצמחים דרשה ידע והתמחות. בגד צבוע היה יקר יותר מבגד שאינו צבוע, ובעל המלאכה המומחה שמר את סודות מלאכתו לעצמו.

גילוי הצבעים הסינתטיים לפני כ-150 שנה איפשר להפיק צבעים עזים בזמן קצר ובמאמץ מועט, ועד מהרה הצביעה הטבעית, על הידע הרב שבה נזנחה.

הצבעים הטבעיים לעומת אלה המלאכותיים, עשויים מחומרים אורגניים חיים (משורשים, צמחיה וחרקים שונים) המהווים יתרון גדול מאוד בשרידות רמת הצבע לאורך זמן, וכאן בדיוק טמון גם החיסרון הגדול שלו בכל נושא פליטות גזים רעילים ( C.O.V – תרכובות אורגניות נדיפות) לאוויר שחלקנו עלולים להיות מאוד רגישים אליהם ולא בריאים לנו בלשון המעטה ושעלולים להתבטא בצורות של אלרגיות שונות, קוצר נשימה, אסתמה ועוד, הצביעה הסינתטית לעומתה נצבעת ע"י צבעים "מתים", כשמרגע סיום הצביעה, רמת פליטת הגזים הכימיים לאוויר הולכת ויורדת עם הזמן ועד שנעלמת קליל.


2 חסרונות משמעותיים יש לצביעה הסינתטית

החיסרון הראשון הגדול הנראה לעין בצביעה הסינתטית היא הדהייה המהירה יותר מסיב הבד, ובכך

איבוד היופי הראשוני שבגללו הוא נרכש מלכתחילה. החסרון השני והיותר משמעותי מבחינה אקולוגית

היא תהליך הייצור המזהם של הצבעים הסינתטיים שמכילים כימיקלים רעילים הנפלטים לאוויר בזמן הייצור.

גם במקרה הזה, כמו בהרבה תחומים בחיים, יש לשקלל את היתרונות מול החסרונות של שיטות צביעה שונות מבחינה בריאותית, סביבתית, כלכלית ואסתטית, למרות שבנושא הכלכלי לא תמיד יהיה הבדל משמעותי בין עלויות של שטיח בצביעה טבעית לבין צביעה מלאכותית.


0 תגובות
bottom of page