top of page
  • תמונת הסופר/תמירי אמויאל - ירוקה

תווים ירוקים - על מה ולמה?






אחת השאלות הכי נפוצות שאני נשאלת ע"י לקוחות פוטנציאליים הוא, מה זה עיצוב פנים אקולוגי? מה עושה אותו כזה? ואיך יודעים לזהות חומרים ומוצרים אקולגיים?

ובכן,

אחד הכלים שבעזרתם ניתן לזהות מוצר ירוק ואקולוגי הוא ע"י חיפוש תו / סימון אקולוגי / ירוק ע"ג האריזה או המוצר עצמו,

ולא משנה באיזה תחום,

ניתן לראות את התווים הירוקים ע"ג מוצרי מזון, קוסמטיקה, טואלטיקה, הלבשה ובכל עולם הבניה,


לתווים ירוקים יש כמה וכמה קטגוריות ולא כולם בהכרח מעידים על טיב החומר או המוצר המוגמר,

יש תוים המעידים על תהליכי ייצור,

יש תווים המעידים על שמירה על הסביבה בזמן הייצור (לא פחות חשוב),

יש תווים המעידים על אופן השינוע של חומרי הייצור

ורק בסוף תו ירוק המעיד על מקורות ואיכות החומר / המוצר הסופי שאנחנו מחזיקים ביד.

לדוגמא - תו FSC שמופיע ע"ג מוצרי נייר ועץ, מעיד שחומר הגלם ממנו עשוי המוצר (עץ) מקורו מייערות מנוהלים ומפוקחים ולא ממקורות פיראטיים שגם איכות חומר הגלם שלהם מוטל בספק.





מהו בעצם תו ירוק – תו ירוק מוענק בדרך כלל על ידי מכוני התקנים ברחבי העולם ובישראל ומעיד על כך שפגיעתו של המוצר או השירות בסביבה - פחותה. בעולם בו המודעות הסביבתית הולכת וגוברת, כולנו מבינים את עוצמת ההשפעה שלנו על הסביבה בה אנו חיים.


התווים הירוקים מתחלקים ל-2 קבוצות

  1. תווים ירוקים ממשלתיים - בחסות מכוני התקנים של כל מדינה ומדינה כמו מכון התקנים הישראליים,

  2. תווים ירוקים בינלאומיים מוסכמים - שהסימון שלהם ברור ומוכר בכל מדינה ללא קשר לשפה, לדוגמא תו ה- FSC שהזכרנו קודם, סימוני המחזור למיניהם, סימון הארנב (על מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים), סימונים של מוצרים אורגניים, טבעוניים, צמחוניים וכו...

חלקם מחייבים וחלקם וולונטריים,



התוים הירוקים הם למעשה כלי שיווקי שנועד לציין את המדיניות בסביבתית של אותם הייצרנים ונותני השירות, להדגיש את התכונות הסביבתיות המאפיינות את המוצר או שירות שלהם, להביא את הצרכן לרכוש מוצרי איכות המפחיתים נזק לסביבה ולעודד ייצור ואספקה המתחשבים בסביבה,

מוצר ירוק מבוסס על רכיבים - טבעיים-אורגנים / לא רעילים ומתכלים / ידידותי לסביבה וניתן לשימוש חוזר / אינו מהווה סיכון בריאותי ובתהליך ייצורו / לא נוסה על בעלי חיים / נטולי כימיקלים כדוגמת סודה קאוסטית ותזקיקי נפט (בנזן, מהפוסט הקודם), מה שהופך אותו לבטוח לשימוש.

בנוסף, במוצר הירוק אין רעילות למערכות ביולוגיות - אפשר להשתמש בתוצרי הלוואי של הניקוי למערכות מים אפורים או כמי-השקיה לגינה. החומרים אינם מזיקים לחיידקים המסייעים למערכות אלו.


נושא התו הירוק בכל תחום הבניה ועיצוב הפנים חשובים במיוחד מכיוון שברוב המקרים הם אלה שיהיו אחראיים באופן ישיר לאיכות אוויר הפנים שכולנו נושמים בחללים הסגורים,

כל פריט - מוצר - חומר המכילים רמה גבוה של VOC (תרכובות אורגניות נדיפות - רעלנים) יהוו סיכון בריאותי מסויים, עקיף או ישיר על הבריאות הפיזית ואפילו המנטלית שלנו,

אם לא מצאתם תו ירוק על מוצר או חומר מסויים, תמיד תשאלו למה, כי לפעמים החוסר בתקינה ירוקה יכולה לנבוע מסיבות תמימות לחלוטין, כמו למשל חוסר רצון להתעסק עם הרגולטור, קורה לא מעט בעיקר פה בארץ, לכן מאוד חשוב להתעניין בנוגע למקורות חומרי הגלם ותהליך הייצור או תעודת ייבוא, אולי על גבי תעודת הייבוא תוכלו לאתר את מקור המוצר.




לסיכום קבלו טיפ,

איך יודעים אם החומר או המוצר לא מכיל רעלים?

פשוט מריחים, למוצר ירוק לא אמור להיות ריח כלל, בטח לא ריח של כימיקל.









0 תגובות
bottom of page